lördag 27 april 2013


Resedagbok,


Hongkong, april 2013.


På vägen från flygplatsen åker jag fel. Eller, taxichauffören åker fel. Han förstår inte, jag kan inte förklara. Jag vet heller inte riktigt var jag ska. Vi åker över de stora broarna mellan Lantau och Hongkongön. Här finns hamnen, en historisk viktig handelshubb i Asien. Nu fortfarande viktig men inte riktigt lika viktig. Hamnarna på kinesiska fastlandet tar över. Kranarna svänger över det gigantiska områdena med containers. Jag vet att det är strejk här, för det har jag hört på P1. En grupp med hamnarbetare, många av dem kranförare protesterar mot låga löner och långa arbetstider, ofta tolvtimmarspass. De har inte fått höjda löner på tio år, vilket i praktiken betyder sänkta löner, med tanke på hur priserna har gått upp i Hongkong.  


Till slut släpps jag av på en busscentral i Kowloon, ön norr om Hongkongön. Gubbar sitter på torget med sina burfåglar som kvittrar högt, skolbarn i prydliga uniformer tittar undrande på mig där jag står med min väska, så uppenbart vilse. 

Inga kommentarer: